Banery

Treść strony Aktualności

Do szkół trafiły pomoce dydaktyczne i narzędzia TIK zakupione w ramach projektu.

W ramach projektu dla szkół uczestniczących w projekcie zakupione zostało nowoczesne wyposażenie szkolnych pracowni matematycznych i informatycznych. Dla każdej szkoły zakupiono  pomoce dydaktyczne i narzędzia TIK o łącznej wartości około 820 000 zł.  Szkoły otrzymały przenośne komputery, tablety, zestawy komputerowe, urządzenia wielofunkcyjne, projektory, ekrany projekcyjne,  wizualizery cyfrowe, tablice kopiujące, drukarki 3D, a także pomoce dydaktyczne tj. plansze naukowe, tablice, kalkulatory naukowe, przybory tablicowe, meble, roboty służące nauce programowania.

Nowy sprzęt  będzie wykorzystywany podczas zajęć realizowanych w ramach projektu. 

Realizacja pierwszych zajęć kół naukowo-technicznych, kół dla programistów oraz kół matematyków planowana jest na początek 2020 r. Zajęcia prowadzone będą przez trzy semestry w szkołach uczestniczących w projekcie oraz w specjalistycznych laboratoriach. Dla programistów zaplanowano także zajęcia w formie on-line.

W zajęciach w ramach kół udział weźmie około 460 uczniów.

 

Trwają warsztaty naukowe w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu.

Za nami 6 spotkań z nauką zorganizowanych dla uczestników projektu w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu. W warsztatach udział wzięli uczniowie i nauczyciele z włocławskich szkół: I Liceum Ogólnokształcącego im. Ziemi Kujawskiej, II Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika, III Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej, IV Liceum Ogólnokształcącego im. K.K. Baczyńskiego, Zespołu Szkół Budowlanych oraz z III Liceum Ogólnokształcącego w Brodnicy.

Ośmiogodzinne warsztaty prowadzone są metodą eksperymentu naukowego w pracowniach biologicznej i fizycznej, a także na ścieżce edukacyjnej prowadzonej na wystawie „O obrotach”.

Podczas zajęć w laboratorium biologicznym uczniowie samodzielnie eksperymentowali z enzymami. Zadanie polegało na przeprowadzeniu reakcji charakterystycznych dla wybranych enzymów z wykorzystaniem próbek warzyw i nasion oraz postawieniu i zweryfikowaniu własnych hipotez. Uczestnicy zajęć zastosowali w praktyce metodę naukową, przekonali się także, jak wiele produktów, których używamy na co dzień, zawiera enzymy lub dzięki nim powstało.

W pracowni fizycznej uczniowie zmierzyli się z problemami związanymi z optyką geometryczną, prądem elektrycznym i ruchem harmonicznym. Celem zajęć było zapoznanie uczestników z metodologią procesu badawczego na przykładzie wybranych eksperymentów. Uczniowie sprawdzali, jak bardzo model różni się od jego rzeczywistego odpowiednika, a także próbowali znaleźć granice w zastosowaniu różnych modeli fizycznych. Umiejętność podchodzenia do problemów w sposób właściwy fizykowi, którą uczestnicy zajęć ćwiczyli podczas warsztatów, pozwala na prawidłową selekcję czynników istotnych dla badanego zjawiska, sytuacji czy przedmiotu. Tego typu zdolności są pożądane w każdej dziedzinie nauk przyrodniczych, przydają się również w rozwiązywaniu codziennych życiowych problemów

Na wystawie „O obrotach” składającej się z 29 interaktywnych eksponatów, uczniowie mieli możliwość poznania zagadnień fizycznych i astronomicznych poprzez samodzielne wykonywanie eksperymentów i obserwacji. Zajęcia w formie ścieżki edukacyjnej prowadzone były metodą grywalizacji.  Uczniowie w dwu- lub trzyosobowych zespołach po wprowadzeniu w tematykę ścieżki,  zaproszeni zostali do wykonania doświadczeń w oparciu o eksponaty wystawy, a następnie  sformułowania odpowiedzi na pytania ścieżki. Zajęcia zakończyły się podsumowaniem i porównaniem wyników poszczególnych grup. Taka metoda i forma pracy motywuje uczestników do działania, dając im możliwość uzyskania dodatkowej satysfakcji z rywalizacji i ewentualnego zwycięstwa.

O warsztatach wypowiedziała się młodzież oraz nauczyciele, którzy wzięli w nich udział:

„Podczas zajęć dało się zauważyć duże zaangażowanie uczniów, tym bardziej, że tak właśnie zorganizowane zajęcia są niezwykłą rzadkością w szkołach realizujących podstawy programowe. Zwykle zajęcia ograniczają się do przekazu suchej wiedzy, nie podbudowanej praktyką, pokazami, eksperymentami, gdzie uczniowie mogliby dociekać, prowadzić swoje badania, wyciągać wnioski i uczyć się metodami projektu.”- Pan Tomasz Nakonowski, nauczyciel z II LO we Włocławku.

 „Na wycieczce w Toruniu wiele rzeczy mnie zaskoczyło pozytywnie. Najbardziej zapadły mi w pamięci zajęcia z biochemii. Cieszyło mnie to, że mogę zobaczyć fizycznie to o czym nam tłumaczą w  teorii w szkole. Było to jedno z  moich ciekawych przeżyć.”– Kamil.

 ”Uważam, że zajęcia zostały przeprowadzone bardzo ciekawie oraz profesjonalnie, pozwoliły nam, jako uczniom, rozwijać swoje zainteresowania  oraz zapoznać się z doświadczeniami. Takie zajęcia dają nam mnóstwo możliwości oraz sprawiają, że czujemy się pewniej w laboratorium.”- Agata.

 „Uważam, że zajęcia realizowane przez "Młyn Wiedzy" były bardzo ciekawe i kreatywnie prowadzone, wspaniali prowadzący, miła atmosfera i możliwość samodzielnego poprowadzenia badań, doświadczeń naukowych. Moim zdaniem taki sposób prowadzenia lekcji z zakresu nauk ścisłych, przyrodniczych, pozwala nam zapamiętać więcej materiału, ułatwia zrozumienie procesów funkcjonowania naszego świata. Taki sposób przekazywania wiedzy umożliwia nam zapoznanie  i oswojenie się z praca laboratoryjną.” - Ewa.

„W trakcie zajęć laboratoryjnych z biologii nasi uczniowie klas maturalnych, już pewnie niedługo studenci, mogli samodzielnie przeprowadzać eksperymenty, poczuć atmosferę pracy naukowej, by upewnić się co do wyboru uczelni. Zajęcia były przeprowadzone bardzo profesjonalnie, dały możliwość rozwijania umiejętności. Także pracownia fizyczna była dla uczniów możliwością  poszerzania swojej wiedzy, dzięki temu, że wspaniały sposób przekazania trudnych wiadomości był połączony z dobrą zabawą. Miła atmosfera stworzona przez organizatorów, którzy ugościli  nas w przerwach bardzo dobrymi posiłkami,  a także serdeczność całej ekipy, dały nam przyjemność spędzenia dnia w Młynie Wiedzy. Młodzież naszej szkoły jest bardzo zadowolona, dziękujemy za przeprowadzone warsztaty.” – Pani Grażyna Czajkowska, nauczycielka z III LO we Włocławku.

Warsztaty dla uczniów z kolejnych sześciu szkół odbędą się w 2020 r.

 

Kontakt

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Departament Edukacji

Wydział Innowacyjnych Projektów Edukacyjnych

 

BIURO PROJEKTU:
ul. św. Jana 1/3, 87-100 Toruń.
Pok 48 budynku głównego Medyczno - Społecznego
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Toruniu

 

Informacji udzielają:

Beata Laskowska

tel. 728 494 690
e-mail: b.laskowska@kujawsko-pomorskie.pl

Monika Sanocka

tel. 795 181 950
e-mail: m.sanocka@kujawsko-pomorskie.pl

 

Departament Edukacji

ul. Św. Jana 1/3, 87-100 Toruń

 

Adres wysyłkowy:

Pl. Teatralny 2, 87-100 Toruń

dopisek "RNŚ II"

 

Sekretariat   
tel. 56 621 87 79
e-mail: edukacja@kujawsko-pomorskie.pl


Godziny pracy interesantów
w Urzędzie Marszałkowskim:

Poniedziałek: 8:00-15:00
Wtorek: 8:00-16:30
Środa: 8:00-15:00
Czwartek: 8:00-15:00
Piątek: 8:00-13:30

 

Mapa dojazdu do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu

[obiekt mapy] Mapa dojazdu do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu